• (0)71 – 750 15 30

Qics in gesprek met Axon

Axon ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt hoogwaardige broadcast apparatuur voor conversie, verwerking en routing van audio- en videosignalen. Veel grote omroepen, over de hele wereld, kiezen de state-of-the-art modulaire systemen van Axon om hun brede waaier van eisen met betrekking tot audio en video signaalverwerking in studio’s en reportagewagens in te vullen.

Sjoukje Schat-Hof werkt al lang voor Axon. Zij is momenteel Chief Financial Officer en HRM Manager en is tevens verantwoordelijk voor de interne informatievoorziening. Sjoukje onderhoudt de externe relaties met onder andere banken en accountants, controleert de cijfers van de 3 werkmaatschappijen alsmede een aantal kleinere administraties (holdings en dergelijke) en is verantwoordelijk voor jaarverslaglegging en rapportages.

Waarom bent u op zoek gegaan naar een oplossing voor uw rapportagebehoefte?

We maakten al geruime tijd gebruik van een aantal rapportagetools. Het nadeel van deze tools was dat het zeer lastig en bewerkelijk is om geconsolideerd te kunnen rapporteren. We zijn daarom specifiek op zoek gegaan naar consolidatie software.

Kunt u vertellen hoe het selectietraject is verlopen en waarom u uiteindelijk voor QicsAnalytics heeft gekozen?

We hebben naar drie verschillende oplossingen gekeken en deze met elkaar vergeleken. De belangrijkste eis was dat de oplossing eenvoudig is te gebruiken, zodat we in staat zijn om rapportages zelf te bouwen en te onderhouden, zonder dat we daar een (externe) consultant bij nodig hebben. Van de oplossingen waar we naar gekeken hebben was QicsAnalytics de enige oplossing die aan deze eis voldeed.

Bovendien heeft QicsAnalytics nog een aantal andere grote voordelen, zoals het feit dat alle informatie realtime beschikbaar is en dat ingevoerde data direct op kwaliteit gecontroleerd worden. Hierdoor was de keus voor QicsAnalytics heel eenvoudig.

“Ik heb alle rapporten zelf gebouwd”

 

Hoe is de implementatie van QicsAnalytics verlopen?

Zowel de installatie van de software (QicsAnalytics, Analyzer en de kubussen), de implementatie zelf, het inregelen van Axon specifieke zaken, als ook de uitleg over de software, zijn zonder problemen verlopen. De consultants van Qics verdienen wat dat betreft echt een compliment!

Tijdens de implementatie was eigenlijk alleen tijd de enige beperking. Mijn eigen tijd wel te verstaan! Ik heb de rapporten die Axon in gebruik heeft zelf gebouwd. De meeste van deze rapporten heb ik in de avonduren gebouwd. Maar dat is mijn eigen keuze geweest en kan ik Qics niet aanrekenen.

“Aan de juistheid van de rapportages uit QicsAnalytics twijfelt niemand meer”

 

Zijn er dingen die Qics tijdens het salestraject, de implementatie of de nazorg beter had kunnen doen?

Nee, er is helemaal niets waarvan ik vind dat Qics dat beter had kunnen of moeten doen. Alles wat Qics heeft beloofd hebben ze 100% waargemaakt.

Welke rapportages heeft u met QicsAnalytics gerealiseerd?

Maandelijks worden zowel financiële- als verkooprapportages gemaakt. Deze rapportages zijn zowel per werkmaatschappij als geconsolideerd opvraagbaar en worden  verspreid onder de MT-leden en de Sales afdeling. Verder heb ik rapportages gemaakt waarmee we eenvoudig de dagelijkse gang van zaken kunnen monitoren. We gebruiken hier zowel Analyzer van Strategy Companion als MS Excel pivots voor.

Wat zijn volgens u de sterke punten van QicsAnalytics?

QicsAnalytics is erg flexibel en erg toegankelijk. Indien je een rapport wilt aanpassen, dan kun je dit gewoon zelf doen. Bovendien vind ik QicsAnalytics erg dynamisch, want alle informatie is realtime beschikbaar. Dat is erg prettig want als je een boeking hebt gemaakt in Exact, dan wil je niet tot de volgende dag wachten om een up-to-date rapport te kunnen draaien. Ook vind ik QicsAnalytics erg laagdrempelig.

En QicsAnalytics biedt natuurlijk de mogelijkheid om geconsolideerde rapportages te maken. Daar was het ons vooral om te doen.

Wat vinden de eindgebruikers van QicsAnalytics?

De eindgebruikers zijn erg tevreden met QicsAnalytics en de snelheid en het gemak waarmee ze nu dagelijks inzicht hebben in de resultaten. Ik heb voor de eindgebruikers rapportages gemaakt, waarmee iedereen precies de informatie krijgt die men nodig heeft.

In het begin kwamen ze nog wel eens bij me met de opmerking dat er een fout in QicsAnalytics zit. Maar als we het dan gingen uitzoeken, bleek iedere keer weer dat iemand een fout in Exact had gemaakt. Als ze nu een foutje in een rapport vinden, gaan ze naar degene die de fout in Exact heeft gemaakt. Aan de juistheid van de rapportages uit QicsAnalytics twijfelt niemand meer.

Wat zijn uw toekomstplannen en hoe kan Qics hierin een rol spelen?

We maken op dit moment in QicsAnalytics gebruik van zowel een financiële kubus, een verkoop kubus als een gemengde kubus. Samen met Qics zijn we op dit moment ook een logistieke kubus aan het ontwikkelen, zodat we ook op logistiek vlak in onze rapportagebehoefte kunnen voorzien.

Ook zijn we bezig met de implementatie van Central Master Data Management van Exact. Dit heeft uiteraard impact op de inrichting van QicsAnalytics. Samen met Qics zullen we gaan bekijken welke wijzigingen we in QicsAnalytics door willen voeren.

Tot slot zijn we bezig met de implementatie van Salesforce. Omdat we dan ook onze sales pipeline in Salesforce gaan bijhouden, willen we ook Salesforce op QicsAnalytics gaan aansluiten. Dit gaan we samen met Qics aan het einde van dit jaar oppakken.

  • 31-08-2015

Iets voor u?

Bekijk wat QicsAnalytics voor uw organisatie kan betekenen.
AFSPREKEN   

Op de hoogte blijven?

Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden